باتشکر فراوان از زحمات خانم نرگس اسلامی دبیر محترم تربیت بدنی آموزشگاه ابتدایی عنبر قنبر
حرکات اصلاحی شاخه ای از علوم ورزشی ودانش کاربردی در جامعه وبخصوص در مدارس است که مشتمل بر اهداف عمده شناسایی ،آموزشی،پیشگیری،بهبود واصلاح ناهنجاری های بدن وعادات حرکتی افراد می باشد.برخی از عوامل بروز ناهنجاری عبارتند از اختلالات ژنتیکی،بیماری ها،شغل و.. می باشد.
به طور کلی ناهنجاری های ستون فقرات در حالی که آزمودنی در پشت صفحه شطرنجی قرار دارد از سه نمای خلفی،قدامی وجانبی بررسی می شود .وضعیت مطلوب را می توان به سه شکل تعریف کرد :
بقیه مطالب وعکس ها در ادامه مطلب
ادامه مطلب + نوشته شده در دو شنبه 23 بهمن 1390برچسب:,
چهار امتیاز قرآن بر دیگر کتب آسمانی واز هر کلام وکتاب دیگر
<-PostCategory->
السلام علیک یا حسین ابن علی.
چهار امتیاز قرآن بر دیگر کتب آسمانی واز هر کلام وکتاب دیگر
(این مطالب از کتاب تفسیر کیوان قزوینی گرفته شده است )
تلاوت لفظ آیات قرآنی بدون در نظر گرفتن معنی وتدبر در آن مقصود به نفسه است و به قول مسلمین لذت بخش است ولی سایر کتب آسمانی فقط برای تذکر مندرجاتشان خوانده می شوند.(ص 23)
جز قرآن به هیچ کتاب آسمانی رسم نیست که اهل همان کتاب به آن استخاره یا تفال نمایند.(ص24)
نوشتن قرآن به غیر خط نسخ مرسوم نیست.لازم به ذکر است در آخرالزمان وپس از ظهور ،حکم امام می شود
که قرآن را به خط کوفی بنویسند .(ص25)
اهتمام پیغمبر وعموم مردم در هیچ دینی به کتابشان به قدر اهتمام به قرآن نبوده ونیست.(ص26)
دکتر کیمیاگر، متخصص تغذیه گفت: نان، پنیر و گردو بهترین میان وعده برای دانشآموزان در مدرسه است.وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که در سوسیس و کالباس مواد نگهدارنده وجود دارد، در درازمدت ایجاد سرطان میکند، پس بهتر است این مواد غذایی کمتر در وعده غذایی دانشآموزان قرار گیرد.
دکتر کیمیاگر با اشاره به این که مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک باید در دوران مدرسه به حداقل برسد، تصریح کرد: این مواد خوراکی، فضای زیادی را در معده اشغال میکنند و با کاهش اشتها، فرصت استفاده از مواد مغذی مفید را از فرد میگیرند.
وی همچنین ادامه داد: آجیل و تنقلاتی مانند نخودچی، کشمش، پسته و بادام باید جایگزین چیپس و پفک در میان وعده غذای دانشآموزان شود. این متخصص تغذیه با بیان این که خوردن صبحانه برای تمام دانشآموزان قبل از رفتن به مدرسه الزامیست افزود: نخوردن صبحانه سبب کاهش قدرت فراگیری درس و همچنین کاهش تمرکز دانشآموز میشود.
وی با بیان این که صبحانه باید 30 درصد انرژی مورد نیاز روزانه ی یک فرد را تأمین کند، افزود: نان خالی با چای شیرین غذای مناسبی برای یک وعده غذایی نیست. در صبحانه بهتر است یکی از مواد لبنی مانند پنیر، شیر و ماست چکیده وجود داشته باشد.
این متخصص تغذیه همچنین به مادران توصیه کرد: درمیان وعدههای غذایی کودکشان شیر، آبمیوه، ساندویچ کوکو، تخممرغ و خشکباری مانند نخودچی، کشمش، پسته و بادام را قرار دهند.
بسیاری از الگوهای رفتاری بزرگسالان و عادات غذایی آن ها، در سنین کودکی شکل می گیرد و در سنین بزرگسالی کمتر قابل تغییر است. با توجه به این که کیفیت و کمیت الگوی غذایی نقش بسزایی را در سلامت و یا بروز بیماری های مختلف ایفا می کند، پس توجه به چگونگی شکل گیری عادات و الگوی مصرف غذایی کودکان، می تواند حائز اهمیت باشد.
با آغاز شروع امتحانات ، با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده ها آشپزخانه ها روند بهتری را پشت سر می گذارند و به اصطلاح می خواهند بچه ها آن غذایی را بخورند که به یادگیری آنها کمک شود در حقیقت نوع تغذیه می تواند سلامتی جسمی را در پی داشته باشد و روی سلامت روانی انسان تاثیر گذار باشد.
در ایامی که انسان می خواهد مغز و حافظه اش بیش از اندازه فعالیت داشته باشد ناچار است غذایی خوب بخورد حال می پردازیم به مصرف غذاهایی که در وقت هایی مناسب لازم است :
آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده كه احساس كنید مغزتان كار نمی كند؛ یعنی مثل گذشته، سرعت انتقال مطالب را ندارید یا اینكه لغات معمولی از ذهنتان فرار می كنند. بعضی مواد غذایی به شما كمك می كنند كه عملكرد مغزتان را افزایش دهید.
اگر مایل هستید، هوش خود را افزایش دهید، یك لحظه تامل كنید و مطلب زیر را بخوانید. انتخاب این غذاها نه تنها شما را نزد دیگران باهوش جلوه می دهد، بلكه به شما كمك می كند كه توانایی تفكر و وضوح ذهنی خود را افزایش دهید.
1- روغن ماهی :
طبق یك گفته قدیمی می توان گفت : " ماهی غذای مغز است."
روغن ماهی یك ماده غذایی مناسب برای مغز است، زیرا DHA ( چربی اُمگا-3 موجود در ماهی ) التهاب مغز را كاهش می دهد و از آن محافظت می كند.
مغز ما دارای 60 درصد چربی است كه بیشتر آن چربیDHA یاAA ( آراشیدونیك اسید ) است.AAبه مقدار زیاد در لبنیات مثل كره و خامه وجود دارد، اماDHAفقط در انواع ماهی وجود دارد و در منابع گیاهی مثل دانه كتان وجود ندارد.
برای تهیه روغن ماهی یا روغن كبد ماهی سعی كنید مارك های معتبر آنها را خریداری كنید. در ضمن شكل مایع این دو ماده بهتر از كپسول آنهاست.
بسیاری از دانش آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می پردازند و تصور می کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می توان بازده فکری را افزایش داد.
به کارگیری نکات و توصیه های زیر توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش میدهد:
1- در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.
2- بررسی های دانشمندان نشان می دهد که غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.
3- صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.
4- کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی توانند صبحانه ی مفصلی بخورند، توصیه می کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
5- بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
به منظور ساماندهی وضعیت مدارس کم جمعیت و پراکنده، طرح مجتمعهای آموزشی و پرورشی روستایی در سال تحصیلی 90 ـ 89 اجرایی میشود. این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش " طرح ترنم ولایت " نامگذاری شده است.
حاجی بابایی مطابق روش خاص تبلیغاتی خود و میل به بزرگنمایی و اغراق گفته است که تشکیل این مجتمع ها، انقلابی در آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد.
حداکثر 6 مدرسه هم ارز ( با امکان پراکندگی جغرافیایی )، و با حداقل 120 دانش آموز، تحت مدیریت واحد یک مجتمع قرار می گیرد.
کلیه امور اداری و ستادی این مدارس توسط مدیریت واحد و متمرکز انجام می شود و مدیران و معاونان این مجتمعها از لحاظ حقوق و مزایا، یک درجه بالاتر از وضعیت موجود همتایان خود قرار خواهند گرفت.
در آیین نامه درباره نحوه مدیریت هر یک از مدارس مشمول طرح تجمیع، تعیین تکلیف نشده و معلوم نیست که آیا هر کدام از مدارس، دارای مدیر و معاون جداگانه خواهند بود و یا مدارس از راه دور کنترل و اداره می شوند؟
هیچ یک از مدرسه های تشکیل دهنده مجتمع، حساب بانکی مستقل نخواهند داشت و مدیریت مجتمع سهم هر مدرسه را افراز می نماید.با وجود رقابت های محلی تقسیم اعتبار موجب اختلاف خواهد شد.
پر رنگ کردن جنبه سیاسی طرح مانند این ادعا که طرح تجمیع، انقلابی در آموزش و پرورش ایجاد می کند و باز کردن حساب ارزشی از طریق نامگذاری طرح، تلاش هایی است برای پوشاندن نقاط ضعف این پروژه ها و وادار کردن منتقدان به سکوت است.
بقیه در ادامه ی مطلب...
ادامه مطلب + نوشته شده در یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:,
در بیشتر مدارس، زیپ کیف هر دانشآموزی را که باز کنی، حتماً یک تلفن همراه هم کنار مداد و خودکار و دفتر و کتابش خواهی دید.
به استناد بند ۹ مادهی ۶۸ آیین نامهی مدارس، آوردن اشیای گران قیمت به محیط آموزشی ممنوع است و بنابراین، داشتن تلفن همراه هم مجاز نیست. معاونت توسعه و برنامه ریزی آموزش و پرورش هم در ۱۷ آبان ۱۳۸۵، طی بخشنامهای به صراحت استفاده از تلفن همراه در مدارس را ممنوع اعلام کرد. اما آیا اینها پاسخ مناسبی برای حل این معضل میباشد؟ تلفن همراه میتواند ارتباط مناسبی بین خانه و دانش آموز و حتی معلمان برقرار کند، توانایی ایجاد بحرانهای اخلاقی و آموزشی را هم دارد. اخلاق در سیستم آموزشی مدرسه، چشم و هم چشمی دانشآموزان و بحرانهای اخلاقی، از جمله مشکلات به وجود آمدهی این نسل دیجیتالی است.
هنوز هیچکس به درستی نمیداند که آوردن تلفن همراه به مدرسه تخلف محسوب میشود یا نه. شاید همین عدم شفافیت است که باعث شده، هیچ ایدهی منسجم و یکنواختی در مدرسهها و کشورهای مختلف در خصوص تلفن همراه وجود نداشته باشد.
اما هیچ وقت فکر کردهاید چرا استفاده از این فناوری پردردسر و بحرانزا در مدرسهها به صورت قطعی ممنوع نمیشود؟ شاید فکر میکیند هر قانونی که بگذارند و هر سختگیری، اعم از تفتیش بدنی، بازدید کیف، و … به خرج دهند، باز هم دانشآموزان دستگاه تلفن همراه را به مدرسه میآورند؟
این مهم نیست که تلفن همراه، چقدر مشکل و معضل به نظام آموزش و پرورش وارد کرده است. مهم این است که راه حل چیست؟ برخی معتقدند، همیشه ابتدا در برابر فناوریهای جدید مقاومت وجود داشته است و تلاش امروز ما برای ممنوعیت آوردن دستگاه تلفن همراه به مدرسه بیفایده است.
چند سال دیگر، همهی دانشآموزان تلفن همراه خواهند داشت و هر قانونی هم برای ممنوعیت به همراه داشتن آن در مدرسهها تصویب کنند بی اثر خواهد بود.
بنابراین، ما به عنوان مدیر مدرسه، معلم و یا در نقش والدین دانشآموزان، موظفیم به بحرانهای ناشی از این فناوری بیندیشیم و راهکارهای مناسب آن را بیابیم.مشکلات استفاده از تلفن همراه در مدرسهها در سه گروه اصلی قرار دارند:
۱- استفادهی غیر قانونی از تلفن همراه: به کارگیری آن هنگام امتحانات، تقلب با روشهای مختلف از جمله ارسال سؤال به بیرون از جلسهی امتحان و دریافت پاسخ و یا ذخیرهی مطالب درسی درحافظهی دستگاه.
۲- استفاده ی افراطی یا نا به جا از آن: بیشتر در کلاسهای درسی رخ میدهد، برای مثال، زمانی که معلم در حال تدریس است و زنگ تلفن همراه در انواع متعدد و متنوع به صدا درمیآید و خاموش کردن آن با چند دقیقه تأخیر و چندین بوق و زنگ، نظم کلاس را به هم میریزد و باعث اختلال و حواسپرتی در کلاس میشود.
۳- استفادهی غیر اخلاقی از آن: مثل تبادل پیامها، عکس نامناسب از معلمان و دانشآموزان و انتقال آن به صفحات وب و پایگاههای غیراخلاقی
اضطراب يكي از شايع ترين اختلالات نوروتيك است كه همه انسان ها در شرايط مختلف آن را تجربه مي كنند و داراي انواع و درجات مختلف است كه يكي از انواع آن اضطراب در زمان امتحان است كه دانش آموزان در زمان ارزيابي در پايان سال تحصيلي دچار آن مي شوند.در تعريف اضطراب امتحان بايد گفت: نوعي مشغوليت ذهني است كه دانش آموز درباره نتيجه امتحان و يا در ارزيابي خود به همراه دارد. اضطراب سازنده نوعي از اضطراب است كه شخص را براي فعاليت درسي و برنامه ريزي منظم تر سوق مي دهد و معمولاً شخص را فعال و توانمند مي سازد تا بتواند نتيجه بهتري از مطالعه خويش به دست آورد.
اضطراب مشكل آفرين نوعي از اضطراب است كه با دلهره و تشويش زياد همراه بوده و با درگيري ذهني و تصوري كه مبني بر موفق نبودن در امتحان است، وسواس مطالعه كردن مثل خواندنيش از حد، بي توجهي به خواب و غذا همراه مي شود.
نشانه هاي اضطراب سازنده
۱ـ دانش آموز علاوه بر نشان دادن حساسيت مناسب به درس، روند زندگي معمولي خويش را ادامه مي دهد. مثل: خوردن، خوابيدن و حرف زدن با خانواده.
۲ـ دانش آموز هنگام مطالعه نوعي از هيجان مثبت دارد.
۳ـ بيشترين وقت خود را براي خواندن درس صرف مي كند نه همه وقت خويش را. ۴ـ با آرامش و اطمينان بيشتري مطالعه مي كند. ۵ ـ عوامل محيطي تاثير كمتري بر او دارند. ۶ ـ آنچه را كه مطالعه مي كند به راحتي مي تواند در ذهنش نگه دارد و يا به حافظه بسپارد.
نشانه هاي اضطراب مشكل آفرين
بقیه در ادامه ی مطلب...
ادامه مطلب + نوشته شده در پنج شنبه 26 آبان 1390برچسب:,
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
خبر های مجتمع
امام سجاد ( ع)
و آدرس
emamsajad.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.